geannuleerde vluchten

Vlucht geannuleerd of vertraagd? Zo krijg je jouw extra gemaakte kosten terug!

Is je vlucht langdurig vertraagd of geannuleerd, dan heb je recht op een compensatie tot maximaal € 600,-. Maar daarnaast heb je ook recht op een vergoeding van de extra kosten die je hebt moeten maken. Denk bijvoorbeeld aan een hotelovernachting of eten en drinken. Wij leggen je hieronder graag uit wat je rechten zijn als je vlucht is geannuleerd of langdurig is vertraagd.

Wanneer recht op teruggave extra kosten?

Je hebt als vliegtuigpassagier verschillende rechten. Deze wetten staan vastgelegd in de Verordening 261/2004 (binnen Europa) en het verdrag van Montreal (buiten Europa. Hierin staat onder andere dat de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht heeft richting de passagiers. Dit houdt in dat de luchtvaartmaatschappij in het geval van vertraging van meer dan twee uur of een annulering van de vlucht, moet zorgen voor eten en drinken voor haar passagiers. Vaak biedt de luchtvaartmaatschappij vouchers aan waar je eten en drinken van kunt kopen.

Gaat je vlucht door vertraging pas de volgende dag, dan is de luchtvaartmaatschappij (KLM, EasyJet, Lufthansa etc) verplicht een hotelovernachting te regelen inclusief vervoer van en naar het hotel. Als de luchtvaartmaatschappij dit niet regelt, mag je dit zelf regelen. Deze kosten mag je volgens de wet terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Bewaar hiervoor wel je bonnetjes!

Welke kosten kun je declareren?

Neem tijdens langdurige vertraging of annulering van je vlucht eerst contact op met de luchtvaartmaatschappij. Regelt de luchtvaartmaatschappij geen verzorging voor je, dan mag je dit zelf doen. De kosten die je maakt kun je later terug claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Onder deze kosten vallen:

Eten en drinken. De luchtvaartmaatschappij is niet verplicht om alcoholische dranken te vergoeden. Eet of drink normaal, ga bijvoorbeeld niet overdreven duur uit eten.

Hotelovernachting. Als de luchtvaartmaatschappij geen hotelovernachting voor je regelt, mag je dit zelf gaan doen en de kosten later terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Kies een normaal hotel uit en beter geen 5-sterren hotel.

Vervoerskosten. Denk bijvoorbeeld aan de kosten die je maakt om van en naar het hotel te komen.

Parkeerkosten. De extra parkeerkosten die je maakt omdat je auto langer op het vliegveld staat dan geboekt, kun je terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij.

Telefoonkosten. Maak je extra telefoonkosten door bijvoorbeeld bellen van of naar het buitenland, dan kun je deze kosten declareren bij de luchtvaartmaatschappij.

Meerprijs vervangend ticket. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om een vervangende vlucht aan te bieden, maar je mag van deze vlucht afzien als het nieuwe aanbod niet toereikend is. De meerprijs van het ticket welke je nieuw aanschaft dient vergoed te worden door de luchtvaartmaatschappij. De ticketprijs van het niet gebruikte ticket wordt binnen zeven dagen teruggestort.

Welke documenten heb je nodig om extra kosten te claimen?

Je hebt de volgende documenten nodig om een claim bij de luchtvaartmaatschappij in te kunnen dienen.

  • Je ticket, boarding pass of boekingsbevestiging van de originele vlucht.
  • Je ticket, boarding pass of boekingsbevestiging van de vervangende vlucht.
  • Een kopie van je ID-kaart of paspoort.
  • Bonnen van de gemaakte kosten. (maak voor de zekerheid foto’s van al je bonnetjes)

Tip: je kunt je extra gemaakte kosten nog tot twee jaar na je vluchtdatum terug claimen.